مقالات

مهم‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد کشور و شرکت‌های صنعتی سیم بکسل

همواره صنعت فولاد در ایران جایگاه اقتصادی بالایی داشته به خصوص در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌ها توانسته با ارزآوری قابل‌قبول به اقتصاد کشور کمک نماید. صنعت فولاد ایران در حال حاضر توانسته با افزایش تولید و صادرات رتبه یازدهم تولید فولاد در جهان را به خود اختصاص دهد که پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد.

تولید و مصرف فولاد در کشورهای مختلف از شاخصه‌هایی برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی است. با بهره‌مندی از صنعت تولید مقاطع فولادی مختلف، امکان رشد و رونق‌گرفتن فضای اقتصادی به‌وجود می‌آید، بازار کار در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد و تجارت و صادرات رنگی تازه پیدا می‌کنند. اگر بخواهیم از موفق‌ترین و بزرگترین کارخانه‌های این حوزه نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ذوب آهن
  • فولاد مبارکه
  • فولاد خوزستان
  • فولاد هرمزگان
  • فولاد خراسان
  • فولاد یزد
  • فولاد غرب آسیا

ذوب‌آهن

یکی از بزرگترین کارخانه های فولاد ایران ذوب آهن است. این شرکت در سال ۱۳۴۴ به‌کمک روس‌ها و در ازای صادرات گاز از ایران به شوروی احداث شد. ذوب‌آهن در تولید فولاد ریلی و ساختمانی فعالیت می‌کند و یکی از بهترین‌ها در ایران و جهان به‌شمار می‌رود. این کارخانه که در شهرستان لنجان استان فارس قرار دارد، مقاطع فولادی مختلفی تولید می‌کند. ذوب‌ آهن مادر فولاد ایران است و قیمت انواع مقاطع تولیدی‌اش از جمله قیمت روز میلگرد اصفهان و… در آن کمتر از شرکت‌های دیگر است.

فولاد مبارکه

در میان شرکت‌های صنعتی خصوصی، فولاد مبارکه یکی از برترین‌ها و معروف‌ترین‌ها است. فولاد مبارکه که از سال ۱۳۷۱ شروع به فعالیت کرده، در مبارکه اصفهان قرار دارد و تمام مراحل تولید مقاطع فولادی را خود به‌عهده دارد. این کارخانه به غول تولید ورق‌های فولادی معروف است و قیمت مقاطع مختلفش برای مثال قیمت ورق گالوانیزه تولیدی در آن از شرکت‌های دیگر بالاتر است. بیش از نیمی از فولاد لازم برای کشور را فولاد مبارکه تولید می‌کند. یکی از جذاب‌ترین دستاوردهای این شرکت هم قرارگرفتن درمیان ۲۵ شرکت برتر دانشی آسیا در خاورمیانه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ میلادی است.

فولاد خوزستان

قدمت فولاد خوزستان هم به بیش از ۳۰ سال می‌رسد. این شرکت تولیدی برتر از بزرگترین کارخانه‌های فولاد ایران است و سالانه حدود ۴ میلیون تُن تولید مقاطع فولادی را در برنامه‌اش دارد. فولاد خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش فولادی کشور است و البته در حوزه‌های دیگری مانند تولید ورق‌های فولادی هم فعالیت دارد.

فولاد هرمزگان

این شرکت هم از شاخص‌ترین‌های تولید فولاد در ایران است و باعث شده که هرمزگان به سومین قطب تولید فولاد کشور بدل شود. فولاد هرمزگان در سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شد و از مهم‌ترین‌ها در حوزه تولید و عرضه اسلب و آهن اسفنجی است. این شرکت در زمینه تولید آهک هم فعالیت دارد و مواد لازم برای صنایع شیمیایی و عمرانی را تأمین و عرضه می‌کند.

فولاد خراسان

سابقه شرکت فولاد خراسان هم به بیش از ۳۰ سال می‌رسد. این مرکز تولیدی و پررونق در حوزه عرضه بیلت و آهن اسفنجی فعالیت می‌کند. در سبد کالایی‌ آن، علاوه بر موارد مذکور، محصولاتی از جمله شمش فولادی، میلگرد ساده و آجدار، انواع پروفیل و تسمه و بریکت هم جای دارند. در میان بزرگترین کارخانه‌های فولاد کشور نام فولاد خراسان هم می‌درخشد.

فولاد یزد

یکی دیگر از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید فولاد کشور، فولاد یزد است که از سال ۱۳۵۹ در بازار ایران فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید این کارخانه بسیار بالا است و در سال حدود ۵۰۰ هزار تن شمش فولادی روانه بازار می‌کند. از تولیدات دیگر آن می‌توان به میلگرد، سنگ آهن و تیرآهن اشاره کرد.

فولاد غرب آسیا

غرب آسیا نسبت به موارد دیگر تاحدی جدیدتر محسوب می‌شود. این شرکت بزرگ هم در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد و با بهره‌مندی از دانش روز دنیا در مسیر تولید پیش می‌رود. محصولات متنوع شرکت فولاد غرب آسیا در خودروسازی کاربرد زیادی دارند و در صنایعی مانند کنسروسازی و تولید قوطی هم استفاده‌ای فراگیر پیدا می‌کنند.

شرکت‌های صنعتی سیم بکسل

برندهای معتبر بسیاری در جهان به تولید سیم بکسل مشغول‌اند. تعدادی از این برندها به تولید سیم بکسلی خاص متناسب با صنعتی خاص می‌پردازند و برندهای دیگر تولیدات گسترده‌تر و متناسب با نیاز عموم دارند.

شرکت کارخانجات صنعتی ملایر

در کشور ایران نیز شرکت تولیدی صنعتی ملایر یکی از تولید کنندگان معتبر سیم بکسل است که محصولات چپگرد تولیدی آن هم سطح با تولیدات شرکت های اروپایی است.
شرکت کارخانجات صنعتی ملایر در سال ۱۳۶۲ و با مشارکت بانک صنعت و معدن تاسیس و اولین تولید کننده طنابهای فولادی و پلیمری و مفتول فنر و با دانش فنی شرکت برایدون انگلستان مطابق با استانداردهای داخلی و بین المللی و بر اساس تکنولوژی روز اروپا در کشور مشغول فعالیت گردید. با توجه به تجربه اندوزی دقیق و پژوهش در راستای تولیدات انواع محصولات فولادی و پلیمری و نظر به تحولات بسـیاروسیع در صنعت ساختمان سازی ، پل و تونل سازی و گسترش شبکه ریلی و با عنایت به تقاضای روزافزون ، این شرکت خود را با استاندارد های جهانی منطبق نموده

 شرکت صنایع سیم و کابل مشهد

شرکت سیم و کابل مشهد در سال ۱۳۷۰ به ثبت رسید و در ابتدا بیشتر تکیه بر تولید محصولات ساختمانی داشت به طوری که خیلی زود و با کسب مجوزهای استاندارد۶۰۷ و با روند رو به رشد کیفیت خود توانست در همان ابتدا سهم خود را در بازار به دست آورد. بعد از آن شرکت با پیاده سازی ISO 9002 و بر پایه الزامات آن به تولید محصولات تخصصی تر و مشتریان خاص روی آورد، به طوری که با ورود به عرصه تولید کابل های مخابراتی توانست در آن زمان نقش عمده‌ای در پرو‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژه های شرکت مخابرات استان‌های بزرگ کشور از جمله تهران و خراسان و مازندران و … داشته باشد.

شرکت بازرگانی ایران وایر صنعت

بطور کلی محصولات وارداتی بازرگانی ایران ‌وایر در دسته ادوات لیفتینگ طبقه بندی می شوند که آنها شامل انواع سیم بکسل، زنجیر، اتصالات و جرثقیل های سقفی هستند. سیم بکسل یکی از اصلی ترین محصولاتی است که توسط بازرگانی ایران وایر به بازار عرضه می شود. این محصول در انواع مختلف شامل سیم بکسل نتاب، سیم بکسل آسانسوری، سیم بکسل حفاری، سیم بکسل تاورکرین، سیم بکسل فولادی و غیره می باشد.

شرکت باختر پدید فولاد

شرکت باختر پدید فولاد B.P.F تولید کننده , فروشنده و صادرکننده سیم بکسل (طناب فولادی) بافت و پرس سیم بکسل ( اسلینگ سیم بکسل ) ، روغنکاری سیم بکسل ، سیم بکسل آسانسوری با تیپهای سیم بکسل فولادی و سیم بکسل کنفی و نیز سیم بکسل چپ گرد و راست گرد برای دستگاه حفر ضربه ای ، روتاری و گل کشی و سیم بکسل معادن ذغال سنگ و سیم بکسل معادن مس و دیگر معادن برای وینچ واگن کشی و سیم بکسل دستگاه شاول معدنی و همچنین سیم بکسل جرثقیل و سیم بکسل نتاب تاورکرین و سیم بکسل دستگاه حفرچاه نفت و سیم بکسل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سیم بکسل صنایع دریایی را مطابق با استانداردهای روز دنیا در کارخانجات صنعتی ملایر تولید و یا از کارل اشتال آلمان و اسپانیا وارد می نماید . تولید و فروش طناب پلی پروپیلن PP و طناب ابریشمی و طناب پلی آمید و طناب کنفی مخصوص صنایع دریایی ، نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع نیز از فعالیتهای شرکت باختر پدید فولاد است.

شرکت فولاد کابل همدان

این شرکت مفتخر است اعلام نماید پس از 4 سال تولید موفق سیم مغزی برش 8/4 اکنون نسل جدیدی از این سیم را با مقاومت بسیار بالا تولید و آماده عرضه به معادن سنگهای تزئینی کشور می باشد سیم های مغزی برش 8/4 این شرکت با تنسایل 2180 نیوتن بر میلیمتر مربع دارای مقاومت فوق العاده در برابر کشش ،خستگی، شوک و تنش های فیزیکی بوده و با بهترین مارک اروپایی قابل رقابت است.
این محصول دارای گواهی تائید از معتبر ترین سازنده سیم برش در اروپا می باشد. سیم مغزی برش 8/4 شرکت فولاد کابل همدان با، ضمانت نامه کتبی و گواهی کیفیت عرضه می گردد.
سایر محصولات این کارخانه سیم دو سر پرس، سیم ترمزی و افشان کابل کنترل اتومبیل و مفتولهایص فنری است.
محصولات: طناب فولادی ، سیم بکسل، سیم مغزی برش 8/4 ساقه طلایی ، مفتول فنری ، سیم ترمزی و افشان، مفتول گالوانیزه فنری، سیم بکسل دوسرپرس، کابل فولادی ،اسلینگ، کابل کنترل اتومبیل، مفتول فولادی برس، سیم برش، سیم افشان، طناب فولادی آسانسوری و نتاب ، سیم بکسل طنابی و رشته ای، سیم شیشه بالابر،مفتول فولادی،سیم بکسل حفاری22 و24 ، سیم بکسل نتاب

 

نمره بدهید

1 فکر در مورد “ مهم‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد کشور و شرکت‌های صنعتی سیم بکسل

  1. سیم بکسل گفت:

    ایول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *