مقالات

آموزش بکسل کردن ماشین + تصویر

عموماً از بکسل بوسیله تسمه و یا زنجیر ، به عنوان یکی از ناایمن ترین راه‌ها برای بکسل کردن وسیله نقلیه یاد می‌شود، اما هیچ قانونی در سراسر کشور وجود ندارد که استفاده از تسمه بکسل را ممنوع کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که فقط برای سفرهای کوتاه یا در محیط‌های خارج از جاده از تسمه بکسل استفاده کنید.

بکس کردن خودرو

در قدم اول سیم بکسل را باز کنید و آن را در جلوی خودرو قرار دهید. انتهای طناب بکسل را که قرار است به وسیله نقلیه خراب متصل کنید، در مقابل آن قرار دهید.

بکسل کردن با تسمه بکسل

سیم بکسل را حتما قبل از استفاده جهت آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر طناب بکسل شما پاره شده و یا فرسوده شده باشد، ممکن است در هنگام شروع کشیدن وسیله نقلیه خراب، تحت فشار پاره شود. تمام تسمه بکسل را برای هر گونه آسیب دیدگی به صورت کامل نگاه کنید و در صورت مشاهده هر گونه آسیب دیدگی جزئی تسمه از آن استفاده نکنید. زیرا در صورت بروز کوچکترین مشکل نه تنها شما را سرگردان می‌کند، بلکه می‎‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد.

تسمه بکسل پاره

وسیله نقلیه یدک کش را در مقابل خودروی خراب قرار دهید. آن را در نزدیکی انتهای کابل بکسل که جلوی وسیله نقلیه خراب کشیده اید، پارک کنید. وسیله نقلیه یدک‌کش را به شکلی پارک کنید تا با وسیله نقلیه خراب در یک ردیف قرار گیرد تا وقتی شما شروع به یدک‌کشی می‌کنید هر دو مستقیم به جلو حرکت کنند.

اتصال تسمه به خودرو

تسمه بکسل را به پشت خودروی یدک کش وصل کنید. اگر در مورد اتصال یدک‌کش خود مطمئن نیستید، این کار را نکنید . برخی از یدک‌کش‌ها دارای حلقه‌های D هستند که می‌توانید از آنها برای محکم کردن تسمه بکسل مستقیماً روی اتصال بکسل استفاده کنید.

یدک کش را به آرامی به جلو بکشید تا بند آن سفت شود. از راننده یدک کش بخواهید آن را به آرامی به جلو بکشد تا زمانی که کشش کافی روی بند بکسل ایجاد کند تا آن را از روی زمین بلند کند. هنگامی که بند سفت شد، قبل از اینکه شروع به کشیدن وسیله نقلیه خراب شود. مراقب هر گونه نشانه ای از ساییدگی یا پاره شدن بند باشید زیرا کشش بیشتری اعمال می‌شود. اگر تسمه علائم آسیب دیدگی را نشان داد فورا خودرو یدک کش را متوقف کنید.

یک ژاکت یا پتو را روی بند قرار دهید. شکستگی بند بکسل می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چرا که در صورت بروز پارگی ، طناب تسمه مانند یک شلاق عظیم با سرعت بسیار بالا  پرتاب می‌شود  و اگر قلاب‌های فلزی در آن دخیل باشند، خطر افزایش می‌یابد. قرار دادن یک ژاکت یا پتو روی بند به کاهش اثر شلاقی در صورت شکستن بند کمک می‌کند. هنگامی که پتو در جای خود قرار گرفت، از بند جدا بایستید.

در آخر اینکه وسیله نقلیه خراب را خیلی آهسته بکشید. مطمئن شوید که خودروی خراب در حالت خنثی  است و این تسمه است که خودروی خراب را به سمت خودروی یدک‌کش می‌کشد، بنابراین راننده خودروی خراب باید ترمزهای خود را کنترل کند تا هنگام یدک‌کشی از برخورد جلوگیری کند. پس از اتمام کار، تسمه بکسل را جدا کنید. کشیدن وسیله نقلیه به خانه با استفاده از این روش بسیار خطرناک است.

 

ده نکته بسیار مهم در بکسل ماشین

  1. وسیله نقلیه یدک‌کش باید بزرگ‌تر و سنگین‌تر از ماشین آسیب‌دیده باشد، زیرا به قدرت موتور و ترمز بیشتری نیاز دارد تا بتواند هر دو خودرو را حرکت دهد.
  2.  به ‌غیر از راننده، نباید کسی در ماشین بکسل‌شده حضور داشته باشد. حضور سرنشین در خودرویی که کشیده می‌شود، غیرقانونی و خطرناک است.
  3. سوئیچ را خارج نکنید و باز بگذارید. زیرا خارج‌کردن و بستن سوئیچ موجب قفل‌شدن فرمان می‌شود.
  4. اگر هوا تاریک است، باید چراغ‌های خودروی آسیب‌دیده مانند شرایط عادی روشن باشند تا رانندگانی که از پشت‌سر می‌آیند بتوانند خودرو را ببینند.
  5. آهسته‌تر از حد معمول رانندگی کنید. وزن اضافی خودرویی که بکسل می‌شود به‌معنی مسافت ترمز طولانی‌تر است. بنابراین باید سرعت خود را بر این اساس تنظیم کنید و فضای زیادی بین ماشین خود و ماشین جلویی بگذارید. حتی اگر خودروی یدک‌کش به‌اندازه‌ای قوی است که به‌سرعت می‌تواند شتاب بگیرد، ممکن است که در ترمزگیری به‌موقع مشکل داشته باشد.
  6. از ترمز ناگهانی پرهیز کنید، زیرا ممکن است که راننده خودروی بکسل‌شده نتواند به‌سرعت واکنش نشان دهد و توقف کند. به‌آرامی روی ترمز ضربه بزنید تا متوجه شود که می‌خواهید توقف کنید.
  7. قبل از بکسل ماشین مطمئن شوید که ترمزها درست کار می‌کنند و دیسک ترمز و لنت‌ها در وضعیت خوبی قرار دارند.
  8. برای جلوگیری از انحراف ناگهانی در سیم بکسل، از کلاچ استفاده کنید تا بتوانید به‌آرامی خودرو را کنار بکشید و از انحراف ناگهانی سیم‌بکسل جلوگیری کنید، زیرا می‌تواند موجب پاره‌شدن آن شود.
  9. اگر فاصله بین دو وسیله نقلیه بیش از ۱٫۵ متر باشد، باید سیم‌بکسل یا زنجیر در فاصله معقولی از هر طرف برای سایر رانندگان در جاده به‌وضوح قابل‌مشاهده باشد. برای این کار می‌توانید پارچه‌ای رنگی را به وسط آن ببندید.
  10. آینه‌ها را مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه‌چیز درست پیش می‌رود. مراقب گیج‌های خودرو، به‌ویژه دما و فشار روغن نیز باشید؛ اگر ناگهان تغییر کردند، هرچه سریع‌تر در کنار جاده توقف کنید، زیرا ممکن است که مشکلی پیش آمده باشد.

 

5/5 - (5 امتیاز)

1 فکر در مورد “ آموزش بکسل کردن ماشین + تصویر

  1. محمد قائمی گفت:

    واقعا مطالب کاربردی و ضروری رو در مقالتون به کار بردید ممنون از تون و جذاب ترین جاش برام اونجایی بود که نوشته بود باید یک ژاکت یا پتو برروی سیم بندازیم چون مثل شلاق عمل می کنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *