مقالات

انواع زنجیر صنعتی و کاربرد آن‌ها

زنجیر استیل

زنجیر ها در صنایع گوناگون کاربرد گسترده ای دارند و معمولاً بصورت تنها یا ترکیب با دیگر ادوات لازمه، در عملیات های مختلف مانند بارکشی و لیفتینگ استفاده می شوند. زنجیر ها در طرح و ویژگی های مختلفی تولید می شوند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

زنجیر صنعتی از کاربردی ترین قطعات صنعتی است که برای انتقال قدرت، انتقال و لیفت کردن اجسام بزرگ و سنگین در ماشین آلات صنعتی، دستگاه های صنعتی انتقال و یا کشاورزی و دیگر صنعت ها کاربرد دارد. از جمله ماشین‌هایی که زنجیرهای صنعتی در کارکرد آن‌ها نقش مهمی دارد،اواع موتور های دستگاه های مختلف، اتومبیل، موتور سیکلت، دوچرخه و غیره هستند.

زنجیرها در انواع و ابعاد و جنس های مختلفی برای کارها و صنایع مختلف با توجه به نوع کار، طراحی و تولید می‌شوند. 

به طوری که از انواع زنجیرهای ساده گرفته تا انواع زنجیرهای صنعتی پیشرفته‌ی مکانیکی همگی در خانواده زنجیر های صنعتی جا می‌گیرند. زنجیر صنعتی یک ابزار مکانیکی در سیستم انتقال نیرو است که از اتصال قطعات کوچک به یکدیگر بوسیله پیم تشکیل می‌شود و با قرار گرفتن در چرخدنده همگام خود،یک سیستم انتقال نیرو را بوجود می‌آورد. که برای انتقال نیرو کمک بسزایی به دستگاه جهت کم کردن فشار می کند.

زنجیر صنعتی استیل

زنجیر صنعتی استیل در کنار سیم بکسل استیل جزو قطعات مهم و اصلی کشنده محسوب شده که در استاندارد های مختلف و سایزهای مختلفی تولید و عرضه می شود. زنجیر صنعتی استیل از استنلس استیل گرید 316 تولید شده که مقاومت در برابر موارد خورنده محیطی بالاخص رطوبت و مواد کلریدی بالایی داشته و از این جهت در صنایع دریایی، پتروشیمی و چاه های فاضلابی کاربرد گسترده ای دارد که با توجه به نیاز کاربران تولید و عرضه میشود.

کاربرد زنجیر استیل صنعتی

با توجه به ویژگی و مزایایی که زنجیر استیل صنعتی دارد، از آن در محیط های با دمای نامناسب مانند کوره یا یخچال ها استفاده می کنند. زنجیر استیل صنعتی به شدت در برابر عواملی مانند خوردگی حفره ای مقاوم است، از این رو می توانید از آن در محیط های اسیدی نیز استفاده کنید. از دیگر کاربرد های زنجیر استیل صنعتی به موارد زیر می‌ توان اشاره کرد.

  • انتقال نفت
  • زیر آب
  • یخچال و سردخانه
  • کوره
  • انتقال مواد مذاب
  • انتقال مواد شیمیایی

زنجیر جبران کنفی

زنجیر جبران کنفی از قدیمی ترین زنجیر های آسانسور است که در ساخت زنجیر فولادی و کنف در هم تنیده می شوند. بدین گونه که کنف از سوراخ های زنجیر بصورت پیچشی عبور می کند. معمولاً هنگامی که ارتفاع ساختمان و محل فعالیت آسانسور بلند باشد، از زنجیر جبران کنفی در کنار سیم بکسل ها استفاده می شود‌، که موجب افزیش امنیت و توان بالابری می شود.

زنجیر فولادی گرید ۱۰۰

زنجیر فولادی گرید ۱۰۰ از مقاوم ترین زنجیر های موجود در بازار است که به دلیل استحکام بالا برای عملیات بارکشی و بالابری استفاده می شود. زنجیر فولادی گرید ۱۰۰ فولاد آب دیده فوق مقاوم است که می توان از آن در شرایط های مختلف استفاده کرد. گرید و عدد گرید نشان دهنده میزان مقاومت و استحکام فولاد است که بر اساس آن کاربرد زنجیر مشخص می شود. برای مثال فولاد گرید ۱۰۰ به حدی مقاوم است که برای هر نوع عملیات صنعتی مناسب است و جایگزینی برای دیگر فولاد ها در عملیات لیفتینگ است.

زنجیر فولادی گرید ۸۰

زنجیر فولادی گرید ۸۰ پرکاربرد ترین نوع زنجیز در بازار است که در اکثر زمینه های صنعتی مانند لیفتینگ و بستن بار استفاده می شود. گرید ۸۰ نشان دهنده میزان مقاومت و استحکام زنجیر است و درجه ۸۰ به معنی فوق مستحکم بودن محصول است. فولاد گرید ۸۰ از فولاد های است که در ساخت اکثر زنجیر ها استفاده می شود و فراوانی زیادی دارد. مقاومت کششی زنجیر فولادی گرید ۸۰ بسیار بالا است و از این رو برای باربری بکار می رود. علاوه بر مقاومت کششی بالا، این زنجیر ضد سایش و ضد حرارت است و به همین دلیل می توان از آن در محیط های گونان استفاده کرد.

زنجیر یک سر قلاب

زنجیر یک سر قلاب ممارست زیادی در بارکشی دارد و برای بسته بندی بار برای جا به جایی استفاده می شود. معمولاً طول زنجیر یکسر قلاب ۳ متر است و از فولاد مستحکم و ضد زنگ تشکیل می شوند. سر قلاب های زنجیر یک سر قلاب کج است و به همین خاطر بخوبی در دانه های زنجیر جای می گیرد. عموماً این زنجیر در سایز های ۷-۸-۱۰ میلی‌ متر تولید می شود. از مزایای زنجیر یک سر قلاب به گالوانیزه بودن آن می توان اشاره کرد، که موجب افزایش مقاومت فولاد در برابر دما و رطوبت می شود. مقاومت این زنجیره با توجه به گریدی که دارد، ۸۰۰ نیوتن بر میلی متر است و برای بارکشی زنجیر مناسبی است. از دیگر نام های زنجیر یکسر قلاب، زنجیر بادامی است.

زنجیر لوستری

زنجیر لوستری همان طور که از نامش پیداست، برای اتصال لوستر به سقف استفاده می شود و به همین دلیل استحکام و مقاومت کششی بالایی دارند. چرا که باید بطور دائم وزن سنگینی را در یک ارتفاع معین تحمل کند. از آنجایی که زنجیر لوستری در فضای خانه یا هر نوع فضای تجاری و…. استفاده می شود، نمای بصری زییایی دارد و در رنگ های سفید و طلایی تولید می شود. زنجیر لوستری گرید مناسبی برای تحمل جرم در ارتفاع دارد و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی رطوبت و دما بالا است.

زنجیر لنگری

زنجیر لنگری را با نام زنجیر پله دار نیز می شناسند، چرا که وسط هر دانه زنجیر، بک میله افقی قرار دارد. معمولاً از سایز های خاص این زنجیر برای لنگر کشتی استفاده می شود. معمولاً دانه های زنجیر لنگری بلند است و فولاد زنجیر در سه گرید مختلف تولید می شود. رتبه بندی و گرید زنجیر های لنگری با دیگر زنجیر ها کمی متفاوت است و به سه گرید U3 – U2 – U1 تقسیم می‌ شود. U3 بالاترین گرید در زنجیر ها است و نشان دهنده بالاترین حد

نمره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *