مقالات

عوامل موثر در قیمت سیم بکسل چیست؟

قیمت سیم بکسل

سیم بکسل به نوعی طناب فولادی اطلاق می‌شود که از سه جزء مغذی، لایه سیم و سیم به وجود می‌آید. سیم بکسل از انواع گوناگونی تشکیل شده است که با توجه به نوع آن، کاربرد آن نیز مشخص خواهد شد.
اما به طور کلی کاربرد سیم بکسل در کنترل و مهار بار است. از این رو آگاهی از قیمت سیم بکسل، به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در حین انتخاب و تهیه سیم بکسل بسیار حائز اهمیت است.
قیمت روز سیم بکسل سوالی است که خریداران این محصول به دنبال پاسخ آن هستند، اما عواملی وجود دارند که قیمت سیم بکسل بر مبنای آن‌ها تعریف می‌شود. البته لازم به ذکر است که عوامل تعیین‌ کننده در قیمت سیم بکسل می‌توانند شامل ویژگی‌هایی باشند که اجزای سیم بکسل به وسیله آن‌ها تولید می‌شوند.

سیم بکسل در چه صنایعی کاربرد دارد؟

بهتر است پیش از پرداختن به عوامل تعیین کننده قیمت روز سیم بکسل، کمی در رابطه با کاربرد این محصول توضیح دهیم.
همانطور که پیش از این ذکر کردیم، عوامل گوناگونی وجود دارند که بر روی قیمت سیم بکسل تاثیر می‌گذارند؛ از آنجایی که سیم بکسل به عنوان مهارکننده در کارهای بزرگی چون معادن، جرثقیل و در عین حال در کارهای ظریف مانند ترمز دوچرخه به کار گرفته می‌شود، می‌توان به این نتیجه دست یافت که سیم بکسل در صنعت برق، کشتی رانی، باندر، سد سازی، پتروشیمی و نفت، معادن، جرثقیل، حمل و نقل، شرکت‌های حفاری، آسانسور و… کاربرد دارد.

قیمت سیم بکسل به چه عواملی بستگی دارد؟

طبق مطالبی که تا این خط از مقاله ارائه شد، اکنون می‌دانیم که سیم بکسل در صنایع گوناگونی کاربرد دارد و کیفیت آن در روند کارها نیز حائز اهمیت است؛ بنابراین عواملی که به قیمت سیم بکسل ختم می‌شوند، بیشتر مولفه‌هایی هستند که کیفیت و کارایی سیم بکسل را به چالش می‌کشند.

جنس سیم بکسل

اولین و مهم‌ترین مولفه‌ای که در قیمت سیم بکسل تاثیر می‌گذارد، جنس آن است. به طور مثال سیم بکسل‌ استنلس استیل با گرید‌های مختلف به نسبت سیم بکسل‌های فولادی با سایز یکسان، قیمت بالاتری دارند. بنابراین جنس سیم بکسل می‌تواند عامل بسیار مهمی در تعیین قیمت آن به شمار آید. انواع جنس سیم بکسل شامل موارد زیر است:
مفتول فولادی بدون روکش، مفتول فولادی گالوانیزه و مفتول فولادی استیل.

نوع سیم بکسل

سیم بکسل انواع گوناگونی دارد که بالطبع هر نوع آن با توجه به جنس، کیفیت، کاربرد و نوع بافت، قیمت متفاوتی دارد. انواع سیم بکسل که قیمت متفاوتی دارند، موارد زیر را تشکیل می‌دهند:
سیم یا مفتول فولادی گالوانیزه، سیم فولادی بدون روکش، سیم فولادی استیل، سیم‌‌های پیچیده شده اطراف مغزی و سیم جنس هسته مرکزی یا مغزی، سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل افشان، سیم بکسل حفاری، سیم بکسل جرثقیل، سیم بکسل گالوانیزه، سیم بکسل معمولی، سیم بکسل استنلس استیل، سیم بکسل نتاب و سیم بکسل مهاری.

متریال به کار رفته در تولید سیم بکسل

جنس، کیفیت، کاربرد و بسیاری از فاکتورهای کلیدی دیگری که در قیمت روز سیم بکسل تاثیر می‌گذارند، وابسته به متریال به کار رفته در تولید سیم بکسل هستند. گاهی تمام استحکام و جنس سیم بکسل به متریال به کار گرفته شده در تولید آن تکیه می‌کند و قطعا اگر از متریال با کیفیت و مستحکم استفاده شود، کیفیت محصول نهایی نیز بالا می‌رود و قیمت آن نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال مغزی سیم بکسل یکی از مهم‌ترین متریال است که اجزای سازنده سیم بکسل را تشکیل می‌دهد. مغزی سیم بکسل یا هسته در نگهداری و حفظ رشته‌ها در زمان وارد شدن بار و فشار نقش دارد. قطر مغزی و جنس آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ابزارآلات و اجزای به کار گرفته شده در ساخت سیم بکسل در نوسان قیمت آن نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

کشور، شرکت و برند سازنده سیم بکسل

شرکت و برندی که سیم را تولید می‌کند، در تعیین قیمت سیم بکسل بسیار مهم است. معمولا شرکت‌های مطرح و به نام، سیم بکسل‌هایی را تولید می‌کنند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به طور منطقی کیفیت آن‌ها سبب افزایش قیمت می‌شود. از سوی دیگر، برندهای مشهور سیم بکسل که استحکام فوق‌العاده بالایی دارند نیز با قیمت بیشتری به مشتری عرضه می‌شوند به عنوان مثال سیم بکسل گوستاولف در خصوص کشور سازنده نیز همینطور است؛ به عنوان مثال قیمت سیم بکسل کشور آلمان به مراتب بیشتر از قیمت سیم بکسل کشورهای کره و چین است.

نوع بافت سیم مفتول سیم بکسل

جالب است بدانید که سیم بکسل‌ها علاوه بر انواع متفاوتی که دارند، انواع بافت متفاوتی را نیز شامل می‌شوند. برخی از انواع بافت‌ها پیچیدگی‌ بیشتری دارند که استحکام بافت را بالا می‌برند، یا می‌توان گفت که برخی از مدل‌های بافت بسیار دشوار هستند و قیمت دریافتی کالا بابت زمان صرف شده برای بافت، انرژی دستگاه و زحمت ایجاد شده، افزایش پیدا می‌کند. انواع بافت سیم بکسل موارد زیر را شامل می‌شود:
بافت استاندارد (Standard)، بافت سیل (Seale)، بافت فیلر (Filler) و بافت وارینگتون (Warrington).

مقاومت سیم بکسل

نوع کاربری سیم بکسل به گونه‌ای است که مقاومت در کاربرد آن حرف اول را می‌زند. اگر سیم بکسل مقاوم نباشد یا به هر دلیلی در شرایط اضطراری نتواند مقاومت و استحکام خود را حفظ کند، امکان وقوع هر اتفاق ناگواری وجود خواهد داشت. در واقع مقاومت سیم بکسل به صورت غیر مستقیم در قیمت سیم بکسل تاثیرگذار است؛ یعنی مقاومت یکی از مولفه‌هایی است که تمام عوامل دیگر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و با وجود بالا رفتن فاکتورهایی چون کیفیت، متریال مناسب، بافت مطلوب، کشور سازنده و.. مقاومت سیم بکسل افزایش پیدا خواهد کرد. البته ناگفته نماند که امکان مقاومت کششی بالا در عملکرد متناسب سیم بکسل بسیار پررنگ است؛ به گونه‌ای اگر سیم بکسل نتواند در حین نیاز به هر دلیلی درست کش پیدا کند، شاید کنترل و مهار بار غیرممکن شود و هر اتفاق ناگواری در ادامه این موضوع رخ بدهد.

امنیت سیم بکسل

توجه داشته باشید، شرایطی که شما در آن از سیم بکسل استفاده می‌کنید، موقعیت‌های معمولی روزمره نیستند و وجود امنیت باید ضمانت شود. تصور کنید که حین باربری از سیم بکسل استفاده می‌کنید و امنیت سیم به هر دلیلی قابل تضمین نباشد، در چنین حالتی کمترین پیشامدی که احتمال رخ دادن آن وجود دارد، عدم نگهداری مناسب از بار است. بنابراین دقت کنید که فاکتور امنیت در حین خرید به عنوان یک مولفه مهم در قیمت سیم بکسل در نظر گرفته شود.
در نهایت قابل ذکر است که‌ قیمت سیم بکسل می‌تواند در هر فروشگاه متفاوت باشد، فروشگاه ما (کاسپین) انواع سیم مفتول را با بهترین کیفیت و مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *