مقالات

همه چیز در مورد سیم بکسل جرثقیل + نکات مهم

همه چیز در مورد سیم بکسل جرثقیل + نکات مهم

سیم بکسل مناسب برای جرثقیل‌ها چه خصوصیاتی دارند؟ چه نکاتی را باید برای انتخاب این محصولات در نظر بگیریم؟ امروزه از سیم‌بکسل‌های جرثقیل یا طناب‌های فولادی 6 استرندی گالوانیزه، در طیف وسیعی از کاربرد‌ها استفاده می‌کنند. از ماشین‌آلات لیفتینگ شامل وینچ‌های دستی و برقی گرفته تا بالابر سیم بکسلی ساختمانی و کارگاهی، اغلب همین ساختار را به کار می‌برند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله از کاسپین، سیم بکسل جرثقیل و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

سیم بکسل برای جرثقیل چگونه است؟

سیم بکسل جرثقیل (Hoist Wire Rope)، یک نوع طناب فولادی است که برای جرثقیل‌های سقفی، بالابر سیم بکسلی و وینچ‌های دستی و برقی کاربرد دارد. معمولا این سیم‌بکسل‌ها از جنس فولادی با مغزی فولاد یا استیل تولید می‌شوند. سیم‌بکسل‌های مخصوص جرثقیل، دارای آبکاری سطحی بر روی سیم‌ها به رنگ نقره‌ای و از جنس گالوانیزه هستند.

ویژگی‌های سیم‌بکسل‌های مخصوص جرثقیل چیست؟

مغزی سیم بکسل مناسب برای جرثقیل و تاور کرین از جنس فولاد ضدزنگ است. این هسته فولادی با تعداد زیادی استرند یا رشته که خود تعدادی مفتول دارد، پوشیده شده است. این سیم‌بکسل‌ها در انواع 6 رشته، 8 رشته، 19 رشته و 35 رشته بر اساس نوع جرثقیل و شرایط محیطی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر چه تعداد رشته‌ها بیشتر باشد، انعطاف‌پذیری آن نیز افزایش می‌یابد. مقاومت سایشی بالا و طول عمر بیشتر، از خصوصیات این طناب‌های فولادی است. همچنین به یاد داشته باشید که در بازار این نوع طناب‌های بکسل با نام پوست‌ماری نیز شناخته می‌شوند.

به‌طورکلی باتوجه‌به نوع کارکرد جرثقیل‌های با ارتفاع بسیار زیاد، از سیم‌بکسل‌های نتاب در این تجهیزات استفاده می‌شود. این نوع طناب‌های فولادی زمانی که تحت فشار بار قرار می‌گیرند، در برابر پیچش مقاومت می‌کنند. در واقع این نوع سیم‌بکسل‌ها در جرثقیل‌هایی که چرخش بار در ارتفاع باعث لنگر و عدم تعادل در آن‌ها شده و ممکن است خسارات مالی و جانی به بار آورد، بسیار کاربرد دارند. البته می‌توان گفت که در جرثقیل‌های سقفی یا بالابر سیم بکسل ارتفاع لیفتینگ اغلب بین 6 الی 14 متر است، بتاب بودن طناب بکسل، مشکلی در گشتاور و لنگر بار ایجاد نمی‌کند.

 

مشخصات فنی سیم بکسل جرثقیل چیست؟

سیم بکسل برای جرثقیل‌ها، اغلب با دو نوع بافت استاندارد (Standard) و سیل (seale) با انعطاف‌پذیری و میزان کشش متفاوت در قطر‌های برابر تولید می‌شود. ساختار کلی طناب فولادی جرثقیل در هر دو نوع بافت به‌صورت 6X19 و 6 استرندی بوده که هم با مغزی فولادی و هم کنفی استفاده می‌شود.

همچنین می‌توان گفت در بسیاری از جرثقیل‌ها، از گرید 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع به‌عنوان متوسط تنسایل مقاومتی سیم بکسل استفاده می‌کنند. به‌طورکلی طناب بکسل مخصوص جرثقیل با بافت استاندارد و مغزی فولادی، بیشترین مقاومت کششی و کمترین میزان انعطاف‌پذیری را دارد. در مقابل سیم‌بکسل‌های با بافت سیل و مغزی کنفی، بیشترین میزان انعطاف‌پذیری و کمترین مقاومت کششی را دارند.

نکات مهم خرید سیم بکسل جرثقیل چیست؟

به‌طورکلی، طناب فولادی جرثقیل برای بالابردن بار و تحمل تنش کششی کاربرد دارد؛ به همین دلیل اندازه قطر آن از حدود 16 میلی‌متر شروع می‌شود. بهتر است، هنگام انتخاب سیم بکسل برای جرثقیل به مواردی مانند نوع بار، ارتفاع، مسافت و میزان تحرک موردنیاز توجه شود. همچنین مقاومت عالی در برابر پیچ‌خوردگی برای بیشتر این سیم‌بکسل‌ها اهمیت دارد. در ادامه سایر مواردی که باید به آن دقت کنید را بررسی می‌کنیم.

حداقل گسیختگی و شکست

حداقل استحکام گسیختگی و شکستن طناب فولادی مخصوص جرثقیل یا بالابر سیم بکسلی به حجم بار و فاکتور‌های ایمنی که می‌خواهید اعمال کنید، بستگی دارد.

اندازه طناب بکسل

اگر به دنبال خرید سیم بکسل جرثقیل هستید، باید مطمئن شوید که برای کارکرد بهینه جرثقیل، سیم بکسل مطابق با اندازه و ساختار آن است.

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی

اگر قرار است طناب فولادی جرثقیل در محیط‌های خورنده به کار رود، باید از جنس گالوانیزه استفاده کنید. همچنین در صورت وجود خطر ورود رطوبت به طناب بکسل، بهتر است سیم بکسل با روکش پلاستیکی را انتخاب کنید.

پیچش گشتاور و چرخش

باید در نظر داشته باشید که وقتی طناب بکسل جرثقیل تحت فشار بار است؛ 2 عکس‌العمل متفاوت ایجاد خواهد شد. در حالت اول، وقتی دو سر یک طناب ثابت می‌شود، نیروی وارده باعث پیچش در نقاط ثابت می‌شود. در حالت دوم، اگر یکی از سر‌های سیم بکسل آزاد باشد و باری به آن متصل شود، سیم بکسل تمایل به چرخش دارد که با باری که تحمل می‌کند و ارتفاع موجود، تمایل سیم به چرخش افزایش می‌یابد. به همین دلیل از طناب فولادی با دولایه رشته مقاوم در برابر چرخش استفاده کنید.

مقاومت در برابر سایش و پارگی

زمانی که طناب فولادی روی قرقره‌هایی با اصطکاک بالا مانند تجهیزات سالن بدنسازی، جرثقیل‌ها، بالابر سیم بکسلی، نوار نقاله، آسانسور، بالابر دستی و غیره حرکت می‌کند، بهتر است از سیم بکسل با روکش پلاستیکی یا PVC استفاده کنید. این نوع روکش به محافظت از سیم‌ها و رشته‌ها در برابر ساییدگی کمک می‌کند و باعث مقاومت بیشتر در برابر سایش و پارگی می‌شود.

چه زمانی سیم بکسل جرثقیل را تعویض کنیم؟

در واقع طناب فولادی جرثقیل را زمانی که بر اثر فرسایش یا ساییدگی، مقاومت خود را در برابر زنگ‌زدگی از دست داده است، تعویض می‌کنند. اما اگر یکی از شرایط زیر نیز پیش آمد باید فورا طناب بکسل جرثقیل را تعویض کرد.

  • تعداد سیم‌های شکسته طناب فولادی بیش از 10 درصد تعداد کل سیم‌ها است.
  • میزان سایش سیم‌های فولادی لایه بیرونی بیش از 40 درصد از قطر اصلی است.
  • خوردگی در سطح بیرونی سیم‌های فولادی مشاهده شود.
  • قطر طناب بکسل بیش از 7 درصد کاهش یابد.
  • کل رشته سیم‌های طناب فولادی شکسته یا هسته مرکزی طناب در معرض دید قرار گیرد.

 

سؤالات متداول

مزایای استفاده از سیم بکسل مخصوص جرثقیل چیست؟

طناب فولادی، در واقع به‌عنوان وسیله‌ای انعطاف‌پذیر در جرثقیل استفاده می‌شود. سبک بودن و اطمینان کار بالا از مزایای این سیم‌بکسل‌ها است.

قیمت سیم بکسل جرثقیل چقدر است؟

به‌طورکلی نوع مغزی کنفی یا فولادی، نوع بافت سیل یا استاندارد، کشور و برند تولید‌کننده از عوامل بسیار تأثیر‌گذار در قیمت سیم بکسل جرثقیل هستند. برای دریافت قیمت دقیق این محصولات با کارشناسان بخش فروش سایت تماس بگیرید.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که به آن اشاره شد؛ در اغلب موارد برای سیم‌بکسل‌های جرثقیل از طناب فولادی 6 رشته‌ای گالوانیزه سرد با یکی از دو بافت سیل یا استاندارد استفاده می‌کنند. هرکدام از این بافت‌ها قابلیت‌های کششی و انعطاف‌پذیری متفاوتی را نیز دارند. البته پیشنهاد می‌شود برای انتخاب سیم بکسل جرثقیل علاوه بر دقت به نکات گفته شده در متن، از یک فروشگاه معتبر نیز برای خرید این نوع طناب‌های فولادی مشورت بگیرید.

فروشگاه ابزار و ادوات لیفتینگ کاسپین، با چندین سال تجربه موفق، در زمینه فروش روغن سیم بکسل، سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل استیل، پیچ‌ومهره، ابزار لیفتینگ، اتصالات و اسلینگ، زنجیر و تسمه بکسل فعالیت می‌کند. این فروشگاه آنلاین با به‌کارگیری تیمی جوان و متخصص، بهترین و باکیفیت‌ترین کالا‌ها را بدون واسطه و با کمترین سود در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. اگر سؤالی در مورد خرید سیم‌بکسل‌های مخصوص جرثقیل دارید؛ در بخش نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید. به نظر شما چه نوع سیم بکسلی مناسب جرثقیل است؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *