مقالات

همه چیز در مورد روغن سیم بکسل + دلایل روغن‌کاری سیم‌بکسل‌ها

روغن سیم بکسل چیست؟ چرا باید سیم بکسل را روغن‌کاری کنیم؟ سیم‌بکسل‌ها، در واقع یک ابزار مکانیکی پیچیده هستند که عوامل مختلفی بر استحکام و دوام آن‌ها تأثیر می‌گذارند. این طناب‌های فولادی، بخش ضروری بسیاری از ماشین‌آلات و سازه‌ها را در صنایع مختلف تشکیل می‌دهند. اما در مدت زمان استفاده از آن‌ها، ممکن است عوامل ازبین برنده‌ای مانند نیرو‌های شدید و نوسانی، سایش، خوردگی و زنگ‌زدگی سلامت آن‌ها را تهدید کند. به همین دلیل بازرسی‌های ایمنی به همراه روغن‌کاری مناسب سیم‌بکسل‌ها، برای جلوگیری از شکستگی‌های خطرناک یا خرابی‌های مضر در طول زمان اهمیت دارد.

در این مقاله از کاسپین، به بررسی روغن مخصوص سیم بکسل و دلایل و مزایای روغن‌کاری طناب بکسل می‌پردازیم. تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

روغن سیم بکسل چیست؟

روغن مخصوص سیم بکسل، در واقع نوعی روان‌کننده است که برای افزایش استحکام طناب فولادی در برابر آسیب‌ها استفاده می‌شود. از طناب‌های بکسل در صنایعی مانند آسانسور‌ها، جرثقیل‌ها و پل‌های معلق استفاده می‌کنند. به‌طورکلی تمامی سیم‌بکسل‌ها برای مراقبت و نگهداری در برابر زنگ‌زدگی، فرسایش و خوردگی به روغن‌کاری نیاز دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که روغن‌های سنگین و چسبناک برای سطح خارجی سیم بکسل مناسب نیستند.

 

چرا روغن‌کاری سیم بکسل مهم است؟

جدای از اینکه طناب فولادی در طول فرایند تولید، روغن‌کاری می‌شود، به دلیل ازبین‌رفتن روان‌کننده اصلی در اثر بارگذاری، خم‌شدن و کشش؛ روغن‌کاری مجدد در طول عمر طناب مورد نیاز است. روانکاری میدانی برای به حداقل رساندن خوردگی، محافظت از هسته طناب فولادی و سطح سیم و در نهایت افزایش عمر آن ضروری است.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که اگر بر روی طناب فولادی به مرور زمان، دوده، کثیفی و حتی آلودگی هوای شهر اثر گذاشته باشد، برای اطمینان از اثربخشی روغن طناب بکسل، قبل از روانکاری نیاز به تمیزکردن عمیق خواهد بود.

 

مزایای استفاده از روغن برای سیم بکسل چیست؟

مانند تمام محصولات مورداستفاده برای کاربرد‌های صنعتی، طناب بکسل نیز برای اطمینان از چرخه عمر بهینه، نیاز به تعمیر و نگهداری دارد که این شامل روغن‌کاری طناب فولادی برای عملکرد صحیح آن می‌باشد.

سایر مزایای روانکاری طناب فولادی عبارت‌اند از:

  • ایمنی طناب بکسل، افزایش می‌یابد.
  • اصطکاک بین رشته‌های سیم کاهش می‌یابد.
  • از سطح بیرونی و داخلی طناب فولادی در برابر خوردگی محافظت می‌شود.
  • عمر طناب فولادی در مدت زمان استفاده، بیشتر می‌شود.
  • ریسک خرابی و ضرر و زیان کاهش می‌یابد.
  • بهره‌وری و کارایی تجهیزات افزایش می‌یابد.

 

انواع روغن سیم بکسل کدام است؟

به‌طورکلی از دو نوع روغن مخصوص طناب بکسل یکی برای لایه درونی و دیگری برای لایه خارجی استفاده می‌شود. از روغن مخصوص لایه داخلی برای روانکاری و کاهش اصطکاک طناب فولادی زمانی که تحت کشش‌های زیاد قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود. از طرفی روغن مخصوص لایه سطحی سیم بکسل، برای محافظت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به کار می‌رود.

اما می‌توان گفت از نظر ترکیبات تشکیل‌دهنده، انواع روغن‌های طناب بکسل پترولاتوم، آسفالتی، گریس، روغن‌های نفتی و روغن‌های ساخته شده بر پایه گیاهی هستند. البته هرکدام از این روغن‌ها، ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد. در ادامه با انواع روغن‌های مخصوص سیم بکسل آشنا می‌شویم.

روغن پترولاتوم

این نوع روغن با ترکیبات خاص، در برابر نفوذ آب و خوردگی مقاوم است. همچنین ویژگی مهم این روغن، شفافیت آن بوده که برای بازرسی‌های دوره‌ای سیم بکسل بسیار مهم است. روغن پترولاتوم در دمای پایین ماندگاری خوبی دارد.

روان‌کننده آسفالتی

به‌طورکلی این روان‌کننده بر روی سطح طناب بکسل یک لایه سخت و تیره ایجاد می‌کند. همچنین این نوع روغن برای نگهداری طولانی‌مدت بسیار مناسب است.

گریس مخصوص سیم بکسل

یکی از انواع روان‌کننده پراستفاده برای روغن‌کاری سیم‌بکسل‌ها، گریس است. ترکیبات اصلی این نوع روغن شامل صابون‌های سدیم، لیتیوم و آلومینیوم بوده که به‌عنوان پوشش بر روی طناب فولادی قرار می‌گیرد؛ ولی هسته آن را آغشته نمی‌کند. گریس با پوشش کامل طناب بکسل از آن در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و اصطکاک محافظت می‌کند.

روغن گیاهی

ترکیبات اصلی این نوع روغن‌ها از سیم‌های بکسل در برابر نفوذ آب، سایش و خوردگی محافظت می‌کند. همچنین روغن‌های گیاهی علاوه بر اینکه به‌آسانی سطح خارجی طناب‌های بکسل را از هرگونه آلاینده پاک می‌کنند، دوستدار محیط‌زیست نیز هستند.

ویژگی‌های روغن سیم بکسل چیست؟

همان‌طور که می‌دانید؛ روغن مخصوص طناب بکسل، یک حلال نفتی است که با روانکاری از زنگ‌زدن، خوردگی و پارگی سیم‌های بکسل جلوگیری می‌کند. در واقع با اسپری‌کردن یا مالیدن روغن به سطح سیم بکسل، مواد آن کل لایه خارجی را پوشش داده، سپس وارد هسته طناب شده و در نهایت تبخیر می‌شود. به‌این‌ترتیب مقاومت طناب بکسل در برابر اصطکاک نیز افزایش می‌یابد. این روغن‌ها برای داشتن بهترین عملکرد، باید ویژگی‌ها و خصوصیاتی را داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از مهم‌ترین خصوصیات این روغن‌های باکیفیت، مقاومت آن‌ها در برابر تبخیرشدن است. به طور مثال سیم بکسل آسانسور با حرکت خود و اصطکاک ایجاد شده، گرما و حرارت بالایی تولید می‌کند. به همین دلیل روغن باید مقاومت بالایی نسبت به تبخیرشدن در این دما، از خود نشان دهد.

همچنین یک روغن سیم بکسل باکیفیت، باید از نفوذ آب به سطح طناب فولادی جلوگیری کند. اگر آب به سطح طناب بکسل برسد، در کمترین زمان باعث فرسودگی و زنگ‌زدگی طناب بکسل خواهد شد. در نهایت روغن‌های باکیفیت نباید هیچ‌گونه خاصیت قلیایی یا اسیدی داشته باشند؛ زیرا باعث خراب‌شدن و ازبین‌رفتن سیم بکسل می‌شود.

 

چرا سیم بکسل آسانسور را روغن‌کاری می‌کنند؟

طناب بکسل آسانسور همواره در معرض  فشار و گردوغبار هوای شهر قرار می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است حداقل یکبار در سال با روغن سیم بکسل، عملیات روانکاری انجام شود. روان‌کننده‌ها بهتر است در نزدیکی درام یا شیار، جایی که سیم بکسل آسانسور به دلیل خم‌شدن تمایل به جداشدن دارد، استفاده شود. این کار، حداکثر نفوذ به سمت هسته طناب فولادی را امکان‌پذیر کرده و به تمیز نگه‌داشتن طناب‌های بالابر نیز کمک می‌کند.

سؤالات متداول

آیا سیم بکسل نیاز به روغن‌کاری دارد؟

روغن‌کاری سیم بکسل برای به حداقل رساندن خوردگی، محافظت از هسته طناب بکسل، کاهش اصطکاک و در نهایت افزایش طول عمر آن ضروری است.

انواع روغن سیم بکسل کدام است؟

به‌طورکلی روغن‌های سیم بکسل انواع مختلفی دارند؛ ولی می‌توان به پترولاتوم، آسفالتی، گریس، روغن‌های نفتی و روغن‌های گیاهی اشاره کرد.

 

سخن پایانی

همان‌طور که ذکر شد؛ روغن‌کاری سیم‌بکسل‌ها در دوره‌های مختلف، برای افزایش استحکام و طول عمر آن‌ها، کاهش خطر، بهبود ایمنی و کاهش اصطکاک بسیار اهمیت دارد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در زمان روغن‌کاری، روان‌کننده اضافی را از سطح آن جدا کنید تا آلودگی و آب به‌خصوص در محیط‌های کثیف به سیم بکسل نچسبد.

فروشگاه ابزار و ادوات لیفتینگ کاسپین، با چندین سال تجربه موفق، در زمینه فروش روغن سیم بکسل، سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل استیل، پیچ‌ومهره، ابزار لیفتینگ، اتصالات و اسلینگ، زنجیر و تسمه بکسل فعالیت می‌کند. این فروشگاه آنلاین با به‌کارگیری تیمی جوان و متخصص، بهترین و باکیفیت‌ترین کالا‌ها را بدون واسطه و با کمترین سود در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. اگر سؤالی در مورد خرید روغن‌های مخصوص طناب بکسل و نحوه روانکاری آن دارید؛ در بخش دیدگاه سایت با ما در میان بگذارید. به نظر شما هر چند مدت یکبار، سیم بکسل آسانسور را روغن‌کاری کنیم؟

نمره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *