مقالات

همه چیز در مورد پرس سیم بکسل و روش کار دستگاه آن

پرس سیم بکسل یکی از بهترین و معمول‌ترین روش‌های ایجاد اسلینگ در طناب‌های فولادی است. انجام این فرایند به‌صورت دستی علاوه بر اینکه زمان‌بر بوده، هزینه بسیار زیادی نیز دارد. در واقع پس از اتمام بافت طناب بکسل و برش‌زنی آن در اندازه موردنظر، سیم بکسل بدون داشتن چشمی یا حلقه، قابلیت اتصال به جایی را ندارد. به همین دلیل باید با دستگاه‌های پرس، اسلینگ‌های سبک و سنگین را در طناب‌های بکسل ایجاد کنید. البته پس از این کار باید مقاومت کششی و استحکام اسلینگ و بوش آن را با روش‌های استاندارد، تست کنید.

در این مقاله از کاسپین، قصد داریم در مورد پرس سیم‌بکسل‌های فولادی و اتصالات آن، همچنین دستگاه پرس توضیحات مفیدی را ارائه دهیم. تا انتهای متن همراه ما باشید.

پرس سیم بکسل چیست؟

فرایند پرس طناب‌های فولادی، بهترین روش برای ایجاد اسلینگ سیم بکسل یا اتصال ادوات لیفتینگ مثل قلاب، شگل و حلقه فولادی است. آماده‌سازی سیم بکسل برای عملیات لیفتینگ در جرثقیل‌ها، وینچ‌ها و تاور کرین‌ها از دلایل انجام پرس محسوب می‌شود.

عملیات پرس سیم‌بکسل‌ها با مغزی کنفی یا فولادی توسط دستگاه پرس و متناسب با ساختار و قطر طناب بکسل انجام می‌شود؛ زیرا این فرایند به‌صورت دستی هزینه بیشتری داشته و زمان‌بر نیز خواهد بود. این عملیات از حساسیت و دقت بالایی برخوردار بوده به همین دلیل پس از اتمام کار باید مقاومت کششی اسلینگ‌ها را بررسی کنید.

دستگاه پرس سیم بکسل چگونه کار می‌کند؟

از دستگاه‌های پرس، با تکنولوژی و استحکام بالا، برای بهینه‌کردن طناب‌های فولادی با هدف کاربرد‌های لیفتینگ استفاده می‌شود. طناب‌های بکسل در بین قالب‌هایی بین دو فک بسیار قدرتمند قرار گرفته، سپس دستگاه پرس، بوش را بر روی سیم بکسل برای ایجاد اسلینگ فشار می‌دهد. این قالب‌ها، مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و ابعاد دقیقی متناسب با قطر سیم بکسل از ۸ تا ۲۴ میلیمتر دارند.

همچنین از بوش‌های آلومینیومی با قابلیت پرس‌پذیری و تغییر فرم استفاده می‌کنند تا زمانی که تحت تنش فشاری قرار می‌گیرد به‌خوبی با تار و پود سیم بکسل محکم شود. در دستگاه‌های پرس از سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی برای کنترل و مدیریت فرایند پرس استفاده می‌کنند. با این سیستم شما می‌توانید به طرز قابل‌توجهی زمان پرس‌کردن را کاهش داده و راندمان کار را بهبود بخشید. طول عمر طولانی، استحکام بالا، کارکرد آسان و نیاز حداقلی به تعمیر و نگهداری از ویژگی‌های دستگاه‌های پرس هستند.

مشخصات فنی دستگاه پرس سیم بکسل

این دستگاه‌های پرس طناب‌های فولادی، از طریق پدال برقی پایی توسط اپراتور کنترل می‌شوند. به این معنی که اپراتور می‌تواند از هر دو دست خود برای تنظیم دقیق مونتاژ طناب بکسل استفاده کند. پدال پایی، عملکرد بالا و پایین کردن پرس و همچنین وضعیت ثابت نگه‌داشتن طناب را کنترل می‌کند.

علاوه بر این، عملکرد تایمر واحد هیدرولیک، دستگاه را در صورت عدم استفاده، خاموش می‌کند که باعث صرفه‌جویی در انرژی و کاهش نویز می‌شود. همچنین می‌توانید فشار لازم در گیج را از قبل تنظیم کنید تا پس از رسیدن به حد مجاز، ماشین قالب‌ها را به طور خودکار از هم باز کند. این قابلیت علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، باعث کاهش سایش و خوردگی قالب می‌شود.

اتصالات به‌کاررفته در پرس سیم بکسل کدام است؟

در هنگام پرس سیم‌بکسل‌ها، برای ایجاد اسلینگ باید از اتصالات و قطعات خاصی استفاده کرد. دو مورد از این قطعات، بوش فلزی و گوشواره هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

بوش فلزی

این قطعه در اندازه‌های متفاوت و متناسب با قطر سیم بکسل وجود دارد. بوش فلزی را معمولا از جنس آلومینیومی یا برنجی انتخاب می‌کنند تا علاوه بر داشتن انعطاف بالا و چکش‌خواری عالی، ضدزنگ نیز باشد.

انتخاب بوش فلزی برای پرس، بر اساس سایز طناب فولادی انجام می‌شود؛ تا طناب بکسل، به راحتی ازیک‌طرف به داخل بوش وارد شده و با ایجاد یک چشمی یا حلقه، از داخل بوش خارج شود.

گوشواره (Thimble)

برای افزایش مقاومت کششی اسلینگ سیم بکسل، در زمان تا زدن طناب فولادی و قبل از پرس، گوشواره را داخل چشمی ایجاد شده قرار می‌دهند. این قطعه از جنس فولاد پرکربن با تنسایل و مقاومت سایشی بالا بوده تا از سایش مفتول‌های سیم بکسل با اتصالاتی چون قلاب و حلقه فولادی جلوگیری کند.

تست کشش پس از پرس سیم بکسل چگونه است؟

اسلینگ‌های تولید شده معمولا برای عملیات لیفتینگ در جرثقیل‌ها و وینچ‌ها کاربرد دارد. به همین دلیل پس از پرس سیم‌بکسل‌ها و تولید اسلینگ‌های موردنظر، آن‌ها را تحت تست‌های مختلف قرار داده و گواهی کیفیت صادر می‌کنند.

تست پرس اسلینگ سیم بکسل باید بر اساس میزان بار مجاز اعمال شده توسط دستگاه کشش بدون مشکل پاس شود. در طی فرایند کشش و تست اسلینگ طناب بکسل، معمولا طناب فولادی را بین دو فک دستگاه تا مرز پاره شدن می‌کشند تا تنسایل اسلینگ مشخص شود.

چرا از پرس سیم بکسل برای تولید اسلینگ استفاده می‌شود؟

به‌طورکلی با دو روش پرس طناب بکسل و سوکت زنی می‌توان اسلینگ‌ها را تولید کرد. هرکدام از این روش‌ها با استاندارد‌های خاص و در رده‌های مختلفی از مقاومت کششی به کار گرفته می‌شوند. اما اتصالات فرایند تولید اسلینگ سیم بکسل پرسی، یعنی بوش فلزی و گوشواره ساده‌تر بوده و قیمت پایین‌تری نیز دارند. به همین دلیل روش پرسی، فرایندی کم‌هزینه‌تر از تولید به‌صورت سوکت زنی است.

چرا از دستگاه پرس سیم‌بکسل‌ها به‌جای بافت استفاده می‌شود؟

در بافت سیم‌بکسل‌ها، رشته‌ها یا استرند‌ها در جهت پیچش خود از مغزی جدا شده و دوباره به شکل تار و پود در هم بافته می‌شوند. به همین دلیل این فرایند، بیشتر در طناب‌های فولادی با تعداد استرند کمتر کاربرد دارد، برای سیم‌های با قطر بزرگ‌تر نمی‌توان از این روش استفاده کرد.

به‌طورکلی بافت یک مرحله آماده‌سازی است و در نهایت برای استحکام بیشتر باید پرس سیم نیز انجام شود. در حال حاضر در برخی از کارگاه‌های تولید استرند، از روش بافت به همراه پرس استفاده می‌شود.

سؤالات متداول

چرا از پرس سیم بکسل استفاده می‌شود؟

سیم‌بکسل‌ها برای کاربرد‌های خاصی مانند لیفتینگ در جرثقیل برقی سیم‌بکسلی یا وینچ‌ها، باید فشار یا وزن زیادی را تحمل کنند، به همین دلیل از پرس برای ایجاد اسلینگ و افزایش مقاومت کششی استفاده می‌کنند.

توان و ظرفیت دستگاه پرس سیم بکسل چقدر است؟

توان دستگاه پرس طناب فولادی باتوجه‌به قطر سیم بکسل و سایز بوش متغیر بوده و با افزایش قطر توان پرس دستگاه نیز باید افزایش پیدا کند.

سخن پایانی

در این متن به موضوع پرس طناب‌های فولادی پرداختیم؛ این عملیات، اصلی‌ترین روش آماده‌سازی اسلینگ سیم‌بکسل‌های فولادی برای فرایند لیفتینگ در جرثقیل‌ها و تاور کرین‌ها محسوب می‌شود. به این نکته باید توجه داشته باشید که پرس سیم بکسل باید با دقت و حساسیت بالا انجام شود، به‌گونه‌ای که پس از اتمام پرس و ایجاد اسلینگ، تمامی اتصالات و بوش‌ها، تست‌های کشش و استحکام را با موفقیت پشت سر بگذارند.

فروشگاه ابزار و ادوات لیفتینگ کاسپین، با چندین سال تجربه موفق، در زمینه فروش روغن سیم بکسل، سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل نتاب، پیچ‌ومهره، ابزار لیفتینگ، اتصالات و اسلینگ، زنجیر و تسمه بکسل فعالیت می‌کند. این فروشگاه آنلاین با به‌کارگیری تیمی جوان و متخصص، بهترین و باکیفیت‌ترین کالا‌ها را بدون واسطه و با کمترین سود در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. اگر سؤالی در مورد روش پرس سیم‌بکسل‌ها و دستگاه آن دارید؛ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نمره بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *