مقالات

تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب چیست؟

تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب چیست؟

سیم بکسل در اصل همان طناب فولادی است که از ترکیب سه بخش کلیدی یعنی لایه سیم، مغزی و سیم تشکیل می‌شود. از تابیده شدن چند سیم به همدیگر، لایه سیم یا همان رشته سیم پدیدار می‌شود و سپس از تابیده شدن این رشته‌ها به دور یک مغزی که در مرکز سیم واقع می‌شود، سیم بکسل به وجود می‌آید.

در ساخت سیم بوکس از سیم‌هایی با جنس فولاد و استیل بر اساس شرایط محیطی و نوع کاربرد استفاده می‌شود. پیش از اختراع این وسیله کاربردی از طناب و زنجیر برای حرکت و بالا بردن صنایع سنگین مختلف بهره‌برداری می‌شد. اما اکنون با استفاده از سیم بکسل و انواع مختلف آن می‌توان تجهیزات سنگین و فوق سنگین را جابجایی کرد.

بنابراین برای اینکه اطلاع دقیقی از نحوه کار سیم بکسل نتاب و معمولی داشته باشید ابتدا باید درباره تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب اطلاع کسب کنید. پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما شوید.

سیم بکسل صنعتی

پیش از اینکه به سراغ تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب برویم ابتدا باید بدانید که سیم بکسل‌های صنعتی از نظر کاربرد دارای انواع بسیار زیادی هستند که عبارتند از: سیم بکسل معدن، سیم بکسل مخصوص امور ساختمانی، سیم بکسل حفاری و… که یکی از انواع پرکاربرد سیم بکسل کاربردی و ساختاری نوع نتاب آن است.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، سیم بکسل از رشته‌های مفتولی سیم‌های فلزی و فولادی تابیده شده به دور یک مغزی به وجود می‌آید. از این سیم‌ها در تجهیزات مختلفی نظیر تله کابین، جرثقیل و… استفاده می‌شود. اما سیم بکسل نتاب به علت نوع ساختاری که دارد، زمانی که تحت بار قرار بگیرد در مقابل پیچش از خود مقاومت زیادی نشان خواهد داد.

از سیم بکسل‌های نتاب در جرثقیل‌ها که چرخش بار در ارتفاعات منجر به لنگر اندازی و عدم حفظ تعادل می‌شود، استفاده می‌کنند تا جرثقیل باعث بروز حوادث و کاهش ایمنی در زمان حمل بار نشود.

تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب

همانطور که در بخش قبلی خوانده شد، شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب این باشد که سیم بکسل نتاب به دلیل انعطاف پذیری بیشتری که دارد، در اموری که نیازمند حفظ تعادل و ایمنی زیادتر می‌باشد، کاربرد دو چندان خواهد داشت. سیم بکسل‌های نتاب به طور کلی به دو دسته تکلا و چند لا طبقه بندی می‌شوند که سیم بکسل نتاب تک لا دارای ۳ یا ۴ استرند و سیم بکسل چند لا از ۸ تا ۲۰ استرند برخوردار است.

تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب

در این نوع از سیم‌های بوکسل، استرندها برخلاف جهت هم دیگر پیچیده می‌شوند و این موضوع باعث افزایش مقاومتی پیچشی در سیم بکسل می‌شود. این در صورتی است که سیم بکسل عادی ممکن است مقاومتی کمتر نسبت به نوع نتاب داشته باشد. بنابراین در تجهیزات صنعتی سنگین و موارد خاص از سیم نتاب استفاده می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم سیم بکسل نتاب در مقابل نوع معمولی این است که سیم‌های نتاب تراکم بالایی از استرندها را تشکیل می‌دهند که باعث افزایش مقاومت کششی سیم شده و به عنوان یک اهرم پرکاربرد برای حمل بار در انواع جرثقیل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

فاکتورهای موثر در سیم بکسل نتاب

 تنسایل (مقاومت کششی) سیم بکسل نتاب:  یکی از مهمترین مولفه‌های کیفیتی که با توجه به کیفیت مواد آلیاژ فولادی باید سنجیده شود، تناسل مقاومت کششی سیم بکسل محسوب می‌شود. به طور مثال در سیم بکسل‌های نتاب از آلیاژهایی مثل درصد منگنز، درصد کربن و سیلیسیم استفاده می‌شود که تناسیل مقاومتی سیم بکسل نتاب با توجه به تغییر در هر یک از این درصدها متفاوت خواهد بود. تناسیل بکسل‌ها اغلب در یکی از کلاس‌های ۱۷۷۰ و ۱۹۶۰ با دیمانسیون نیوتن بر میلی متر مربع  مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

MBL سیم بکسل نتاب: یکی از مشخصه‌هایی که برای پارگی و شکست سیم بکسل نتاب در مقابل وزن باید حساب می‌شود، همین مورد است. واحد سنجش این مشخصه‌های مکانیکی بر کیلو نیوتن محاسبه می‌شود. MBL  سیم بکسل نتاب با توجه به سایز آن محسوب می‌شود که با بالارفتن سایز، مقدار این مولفه نیز به صورت لگاریتمی افزایش پیدا می‌کند.

سختی سطحی و مقاومت سایشی سیم بکسل نتاب: یکی از مولفه‌های اثرگذار در نوع سیم بکسل که در تولید آن اهمیت بالایی دارد سنجش میزان نازک بودن مفتول‌های استفاده شده در سیم بکسل نتاب است که به عنوان مهم‌ترین فاکتور در تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

میزان سختی سطحی این نوع سیم به صورت همزمان با تناسیل و به صورت موازی با این مولفه افزایش پیدا می‌کند و تا اندازه‌ای بالا می‌رود که تابع عملیات حرارتی انجام شده بر روی رشته سیم‌های تشکیل دهنده سیم بکسل و درصد کربن باشد.

سیم بکسل تله‌کابین

نتیجه‌گیری

همانطور که در بالا ذکر شد سیم بکسل نتاب اغلب بر روی لیفتینگ و تاور کرین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این نظر باید دارای مقاومت کششی بالایی باشند. بنابراین مهم‌ترین تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب در همین عامل می‌باشد

آلیاژهای فولادی به کار گرفته شده در تولید سیم بکسل نتاب، در بیشتر مواقع از عنصر کربن تشکیل شده‌اند که بعد از تولید مفتول‌ها با کمک عملیات سخت کاری حرارتی به تناسیل بالایی دست پیدا می‌کنند. این در حالی است که در سیم بکسل های عادی چنین چیزی وجود ندارد و مقاومت کششی سیم به حد پایینی می‌رسد.

همچنین سیم بکسل‌های نتاب دارای مقاومت کششی ۱۷۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع هستند و در بعضی از موارد حتی این سیم‌های بوکس با تناسیل ۱۹۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع به بازار عرضه می‌شوند که البته اندکی خشک‌تر هستند اما قابلیت کششی بسیار زیادی دارند. امیدواریم از نکاتی که در این مقاله در ارتباط با تفاوت سیم بکسل بتاب و نتاب  گفته شد راضی بوده باشید. از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید از شما صمیمانه قدردانیم.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *